Sök inlägg

torsdag 7 november 2013

TV utvecklingen går bakåt

När jag var ung och dum så trodde jag att teknikens utveckling skulle göra att vi fick det enklare och bättre i framtiden......Att prylar skulle bli hållbarare och bättre genomtänkta..
Inte trodde jag väl att giriga marknadskrafter skulle bromsa utvecklingen och pungslå oss på pengar.  Men där hade jag fel.

Ta det här med TV som exempel.....Förr hade man bara en antenn på taket.Sen kunde man ha hur många TV apparater som helst till den...Nu ska det vara en Box till varje tv...Och ett abonemang till varje Box. Eller dyra tvillingkort..Man kan inte heller ha alla kanaler med en och samma leverantör .
Inte sjutton är det teknikens fel heller....Nej det är dom fria marknadskrafterna som det så vackert heter.
Nu har dom fria marknadskrafternas representant VIASAT gått och köpt rättigheterna till att sända O S...Så har man bara SVT eller TV4 så kan man inte se på O S.
personligen så bryr jag mig inte ett skit i O S.  Det är alldeles för mycket vinnare och glättiga klämtjäcka TVmänniskor som ska visa opp sig hela tiden....Men det är liksom principen...Att allt ska köpas och säljas som jag är emot....Vi tv tittare blir slagpåsar mellan tv-bolagen när dom jävlas med varann
Jag har ett abonemang som heter VIASAT HD. För att jag ska kunna få högsta bildkvaliteten i min biosalong. Men på TV4 har jag ingen HD-kvalitet....Nej för att VIASAT och TV4 kommer inte överens.

Men jag tror att TVs guldålder är över inom en snar framtid...(Så jag känner lite skadeglädje)Jag har nämligen upptäckt att ungdomar inte tittar på TV....Nyheter ser dom på datorn. Filmer laddar dom ner på datorn. Och glöm att dom skulle gå och vänta en hel vecka på nästa avsnitt i nån serie på nån TVkanal...Nej dom laddar ner alla avsnitten med en gång....Det är alltså en generationsfråga tills ingen vill betala till BOXER ,VIASAT,eller KANAL + för att plågas av deras ständiga reklamavbrott.

BITTERPITTEN säger  " Rätt åt dom "

3 kommentarer:

  1. Ja det är fruktansvärt tråkigt det där.
    När jag för 3 år sedan ändrade boendet till lägenhet där man vart påtvingad kabel TV så blev jag av med mina favoritkanaler Viasat Motor som jag tidigare hade i på Telias utmärkta IP TV utbud.
    Nej kabel TV nätet erbjöd bara Kanal + som jag inte tycker att jag har nån nytta av. Naturligtvis så kan jag ta ett Telia abbonemang där jag bor men det känns inte rätt när man bakat in kabel TV avgiften i hyran.
    Nu är det så finurligt att det finns en fiberanslutning i lägenheten som körs av Hedemora stadsnät som skryter över att man har det enda fria nätet och tillåter alla leverantörer.
    Kanon tänkte jag, då kan jag ju få Telia som leverantör där då vilket också skulle innebära en snabbare dataförbindelse. Men icke efter ett antal mailväxlingar får jag bara förslag på en massa andra leverantörer som jag inte känner förtroende för.
    Jag blir så trött. Stadsnätet har fått såväl statligt som kommunalt stöd och eftersom jag tillhör Svenska staten och Hedemora kommun så borde jag rimligen vara delägare men det är förmodligen dom leverantörer som bjudit på flest resor och drinkbord till dom styrande som har bildat kartellen mot telia.
    /Tomas

    SvaraRadera
  2. Något speciellt ni vill jag skall framföra till grannen som jobbar på TV4 sporten.
    Jag har redan läxat upp honom för att de släppte Formel1 till betalkanalen (som jag vägrar betala eftersom dom visar mest annat än motorsport).
    Han menade att det var så dyrt med avtalet i förhållande till antalet som tittade på F1!?!?

    Jag kunde väl ha kört formel1 via Telias pay-per-view men så menar de att det går ju inte alls eftersom jag har ADSL abonnemang med 6-8Mbit, Men hallå ni säger ju att det bara krävs 7Mbit.

    Nog om det, jag föreslog då grannen att TV kunde följa Classic Racing för där var det knappast så att man ens skulle vilja ha betalt. Att man nog bara skulle vara glad att någon ville visa det i TV. Inte ens det nappade han på.

    Men friidrottsevenemang det åker han runt i värden och rapporterar om.

    SvaraRadera
  3. Hälsa honom att TV4 är rökta inom en snar framtid.Nästa generation kommer nämligen inte att betala för reklamkanaler.

    SvaraRadera