Sök inlägg

lördag 22 februari 2014

När lagen inte räcker till

Det blir allt vanligare att brottslingar blir friade i rättegångar ,trots att det är helt uppenbart att dom är skyldiga. För om deras skuld inte går att bevisa bortom rimligt tvivel så skall dom tydligen frias...

Ett ganska harmlöst exempel är hembrännaren i Säter som Polisen tog med 110 L hemkört tillsammans med kolrengöringsrör,socker jäst och delar av en hembränningsapparat. Men mannen hävdar att det rör sig om vanlig köpesprit. Typ Whiskey,Rom, och Ouzo som han sen renat för att han tycker att "ren"sprit smakar bättre.
http://dalademokraten.se/2014/02/14/tillverkade-sprit-av-vanlig-systemsprit/
Vad ska man säga ? En udda hobby att köpa dyr Whiskey,Rom och Ouzo och sen rena den till vanlig sprit.....Men eftersom det inte går att motbevisa honom så frias han...Hans advokat tycker att det är bra att rättssystemet fungerar.
I det här fallet känns det inte så allvarligt ....Man tänker bara att en filur har lurat "systemet" ha ha.

Nästa exempel är inte lika harmlöst.... Här rör det sig om en man som hävdar att han kört bil i sömnen ,på fyllan.
http://www.expressen.se/gt/frias-for-grov-rattfylla---jag-korde-i-somnen/
Eftersom det det finns en liten liten risk att han körde i sömnen,så frias han...Bara att köra vidare alltså. På fyllan och i sömnen....Skulle han råka köra ihjäl nån stackare,så sker det iaf inte olagligt.

Sen har vi ju alla dom här gruppvåldtäkterna av minderåriga flickor, där förövarna alltid går fria....Bara det faktum att ett gäng killar på 6-7 stycken tycker att det är normalt att dom ska ha gruppsex med en tonårig flicka får ju alla säkringar att gå i skallen på en normalt funtad människa.
Jag tänkte länka till en artikel om gruppvåldtäkt...Men tro mig,det fanns alldeles för många att välja på.
Googla själva får ni se.
Det är alltid samma sak... Killarna förstår inte att en tonårsflicka inte drömmer om att bli gangbangad av ett gäng hormonstinna fyllskallar......Hon var skräckslagen och vågade inte göra nånting....Ord står mot ord och killarna var fler..... Alla vet att dom är skyldiga,men dom frias iaf.

Eller hustrumördaren som lämnar en fullständigt osannolik rövarhistoria som ingen tror på,men som inte kan motbevisas" bortom allt rimligt tvivel"och därför går han fri. Och får ibland t o m  skadestånd.

Sen har vi alla andra tjuvar och banditer som stjäl, misshandlar och slår folkhemmet i spillror....Om dom nån gång blir tagna av Polisen så släpps dom samma dag ,och är på banan med en gång igen....Om dom nån gång döms ,så är dom ute igen när dom fått tänderna fixade med våra skattepengar.

Jag såg en gång på efterlyst i TV3.där Tommy Lindström fick frågan om det var nån mening med att tipsa och sätta dit brottslingar som ändå aldrig fick nåt straff ? Han svarade då att det viktiga var att brottslingarna blev diarieförda och att allt gick rätt till......Jaha ? För vem är det viktigt ? Inte för brottsoffret iaf....Om jag som brottsoffer anmäler ett brott,så inte fan är det för att jag vill bli en siffra i statistiken i nåt Polisarkiv.
Folk börjar tröttna nu....Om vi inte kan förlita oss på lagen...Vem ska vi då lita på ?
Oss själva kanske ? Vårat eget omdöme ?  Jag vet iaf. Att om nån skulle våldta min dotter eller nån annan närstående.....Och jag hade chansen att hämnas riktigt rejält...Inte sjutton hade jag ringt Polisen och sett framemot en förnedrande rättegång med eventuell fällande dom som kanske skulle leda till nåt år i fängelse... Nej jag hade sett till att jag själv hamnade i polisens register.


4 kommentarer:

  1. Misstänker att hämnd bestraffas hårdare än det andra brotte så nu får du nog vara lite försiktig eftersom du redan skrivit "att ifall"... så polisen behöver ju inte ens anstränga sig för att hitta den skyldige.

    SvaraRadera
  2. Jo men det är det jag menar. Skulle det hända nåt sådant då bryr jag mig inte i följderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar inte att det skulle duga med att hämnas i lönndom utan du vill vara säker på att alla vet vem det var. Kanske du tycker att det inte vore rätt ifall du klarade dig undan, ostraffat.

      Radera
  3. Nej menar bara att i en sån situation så tänker man nog inte på att komma undan,utan bara på att skipa rättvisa.

    SvaraRadera