Sök inlägg

tisdag 16 december 2014

Plågsamma Julklappar jag minns

Inte nog med att julen är full av bjällerklang hooande tomtar och kletig julmusik.
Nej det värsta är nog alla hemska batteridrivna leksaker som väsnas och låter illa.

Den första jag minns var ett plastlok som min 10 år yngre bror fick i julklapp när jag var i tonåren.
Loket hade olika plastskivor med olika låtar på som man kunde stoppa i loket,så spelade loket och körde samtidigt.... Det var bara det att loket drog så mycket ström att redan på juldagen började det att spela falskt när batterinivån sjönk. Musiken var så svajig hög och falsk att det inte stod på fören loket döptes om till Tågolyckan.

Det är aldrig barnföräldrar som köper pipande högljudda batteridrivna leksaker till sina barn..Så klart inte. Nej det är far och morföräldrar som vill plåga sina vuxna barn som en slags hämnd på hur dom var som barn ,när dom nu kan det.

Jag minns med avsmak alla tjutande polisbilar självspelande syntar och  pipande laserkanoner som mina barn fick varje jul... När dom slutade fungera på julatonskvällen så infann sig alltid det stora dilemmat....Skulle jag reparera skiten och bli fortsatt torterad av leksaksljuden ? Eller skulle jag strunta i att reparera dom och istället bli torterad av att lyssna på ledsna skrikande barn ?

En annan hemsk leksak som en flicka fick en gång var en talande skrållandocka. När man tryckte henne på magen sa hon saker. Men batterierna blev fort svaga och då lät skrållan som en ful gubbe istället... Med grov sluddrig peddoröst sa hon " JAG TYCKER OM DIG MAMMA"   " SKA VI LEKA MAMMA"

Låt oss få en batterilös jul i lugn och ro...
Hmm... Mina barn har ju flyttat hemifrån...Men jag har ju några småsyskon som har småbarn.....Måntro om dom skulle gilla att deras barn fick lite " roliga" leksaker till jul ?

3 kommentarer:

  1. Furbies, tamagochis....!!! Ryser =)

    SvaraRadera
  2. Köp den här i så fall http://www.pixmania.se/cd-radio-for-barn/tech-training-karaokemaskin-hello-kitty/21379216-a.html?ectrans=1#merch=1&srcid=11780&nopopup=1
    Då blir det en kombination av ljud från både barnen och leksaken ;)

    SvaraRadera