Sök inlägg

fredag 23 januari 2015

Ingen riktig Post




När jag beställer varor via nätet så brukar jag få välja om paketet ska gå med billiga DHL eller med det lite dyrare posten....Jag brukar välja det lite dyrare posten eftersom det blir billigare.
Det är nämligen så att DHL inte har nåt utlämningställe i Säter,utan jag måste åka 2 mil till Borlänge för att hämta ut DHL paket,det blir inte så värst billigt.


Nu skulle jag iaf beställa lysrör ifrån Holland till en av mina Jukeboxar....Då gick det inte att välja utlämningställe utan det ingick transport med ett för mig okänd bolag som heter UPS. Jag fick ett mail ifrån UPS där det stod att dom tänkte leverera paketet på onsdag,men att om jag skaffade mig en inloggning så kunde jag själv välja leveransdag..
Jag ägnade flera timmar på tisdagkvällen åt att försöka skaffa mig en inloggning...Det gick fan inte...
Efter att ha bytt hur många användarnamn och lösenord som helst för att dom blev underkända fick jag till slut klart för mig att UPS skulle skicka en verifieringskod till mig inom 5 dagar...Det var ju inte stor nytta med det eftersom paketet skulle komma dagen därpå.


På onsdag morgon satt jag opp en lapp på dörren, med mitt mobilnr  innan jag gick till jobbet....Min förhoppning var att UPS skulle ringa mig om dom kom dit när jag var på jobbet....Inte ringde dom heller.... När jag kom hem hade jag fått ett mail om att min adress var" felaktig"....Nu fanns det iaf ett nummer som jag kunde ringa till UPS...Där fick jag veta att min gatuadress inte fanns.....Jag förklarade att vi inte har gatuadresser här utan byadresser.....Då sa tjejen på UPS att dom bara kan leverera till gatuadresser...Suck!   Jag gav henne iaf en vägbeskrivning och på torsdan kom UPS med paketet.


För några år sen var det så mycket bättre....Då kom lantbrevbäraren in på gården med paketet.Var jag inte hemma så la postiljonen bara paketet på trappen....Hur smidigt som helst.... Nu mer brukar det ligga en lapp i brevlådan,där det står att paketet var för stort för att gå ner i brevlådan och att jag måste åka in till ICA och hämta det....Varför försvann den servicen ?
 Man kan ju tycka att brevbäraren borde ha mindre att göra nu när det finns både DHL,UPS och Schenker...Dessutom kan det väl inte vara lika mycket brev att dela ut heller nu när all post går elektroniskt....Men istället för att lantbrevbäraren har mer tid nu så verkar dom ha mindre tid. Förr kunde jag få posten vid 10:30 tiden,nu kan den komma 14:30...Det är nåt som är åt helvete fel....Och en sak är helt klar "DET VAR BÄTTRE FÖRR"


Jag säger som i Roy Anderssons underbara reklamfilm  "Det är ingen riktig post"













3 kommentarer:

  1. Ja det är trist, trots allt är posten bäst på paket än. På jobbet kallar vi DHL för Deliver Horrible Late, DHL har ett slukhål på terminalen i Borlänge där mycket gods försvinner spårlöst, Mora - Borlänge är ju en rätt kort sträcka, då vi exporterar mycket. Men när gods försvinner så görs det redan i Borlänge . lantbrevbärare var grejjer det.
    // Johan

    SvaraRadera
  2. Posten, kanske, men nu heter det Postnord och verkar det stört omöjligt att få dem att leverera paket. Till och med värre än DHL och dessutom dyrare.

    SvaraRadera
  3. Jag har inga egna erfarenheter av just UPS, men vet många som haft med dem att göra som klagat. Håller med, det var bättre förr.

    SvaraRadera