Sök inlägg

tisdag 23 juni 2015

Mutor hos Bilbestickningen

Min bil blev nyss underkänd av Bilprovningen.
Felet var att det inte gick att läsa chassinumret på rambalken.

Jag har haft bilen i 10 år och bilprovarna har aldrig kollat efter chassinumret på ramen utan istället läst av numret på chassiplåten under framrutan...Nu plötsligt får dom för sig att dom måste läsa av numret på rambalken...Det hör till saken att bilen aldrig haft nåt ramnummer när den var ny utan det har den första ägaren som registrerade in bilen i Sverige slagit in själv...Ja man får göra det själv.

Nu var det för mycket rost på rambalken så det gick inte att läsa numret längre....Då säger bilprovaren att jag måste slå in ett nytt nummer i ramen och sen göra en ny regbesiktning (för ca 3000 kr)i annat fall är bilen oidentifierad och kan vara en stulen eller skrotad bil T.ex.

Ja men om jag nu skulle haft en stulen bil som är falskskyltad då kan jag alltså själv slå in "rätt" nummer och betala 3000kr och sen är bilen laglig....Låter inte det väldigt skumt ???
Det känns ju som att det går att muta sig till en laglig bil.

Har bilprovningen ont om pengar och måste ta till drastiska metoder för att hjälpa opp ekonomin ?
Eller kanske dom måste hjälpa regeringen att fylla dom tomma ladorna.
Ja vad ska man tro?

Då slog det mig att just den här bilprovningen åkte fast för mutbrott för 9 år sen.  personalen fick sparken efter mutbrott.....Dom kanske har lärt sig att det inte funkar att ta olagliga mutor längre,istället kör dom lagliga mutor där man tvingar kunden att betala genom att hitta på att bilen måste regbesiktas.
Vem sa att Sverige inte är en bananrepublik ?


Ja hur gick det med bilen då ?
Jo jag lyckades slipa bort rosten och få fram ett väldigt suddigt svagt chassinummer på rambalken.
Så jag slapp regbesikta. Men dom snodde mig på 300 kr i en ombesiktning iaf.


6 kommentarer:

  1. Ja nåt lurt är det. Nu tycker jag att du ska slipa bort det dåliga numret och slå dit ett fint tills nästa år. Det fick man visst göra... eller?

    SvaraRadera
  2. Ja jag lurar på det. Fast det är 2 år till nästa besiktning,så jag har lite tid att fundera.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Ja på 80 -talet åkte vi alltid till Vansbro när det var tveksamt om bilen skulle gå igenom. ...Ja har inte varit där sen dess,så jag vet inte om dom har samma rykte än ?

      Nu mer är det Avesta som är da shit :)

      Radera
    2. Jag har en jänkare och den får alltid UA där. Trevliga gubbar också.

      Radera
  4. Kompetensen är ju lite sisådär på bilprovningarna i största allmänhet. Skulle besiktiga en motorcykel en gång med flytande skivor och bromsok, besiktningsmannen skriker rakt ut, Bromsarna sitter löst!! Det tog en stund att förklara och övertyga honom om att det är så det skall vara. // Johan

    SvaraRadera