Sök inlägg

onsdag 29 juli 2015

En helvetes semester

Det började med att vi skulle inviga husvagnen.

Vi åkte till Solleröns camping vid Siljan.
När vi skulle veva ner stödbenen och sätta upp förtältet så upptäckte jag att britsen längst bak i husvagnen hade lossnat ifrån väggen...Jag tänkte att jag kanske hade lagt för mycket tunga grejer på britsen,men så tittade jag på skruvhålen i väggen och såg nåt mycket obehagligt....Det fanns inget att fästa skruvarna i...Bakom plasttapeten var det bara mjuk svart sågspån.

Sen kom skyfallet!
Vi åkte hem och husvagnen kändes som ett badkar som sakta fylls med vatten.
Väl hemma var det fuktigt och blött i hela husvagnen...Bakre sidoväggen där britsen hade lossnat var som en tvättsvamp full med vatten...När jag slog mot väggen med näven så skvätte det...

Jag har fanimej varken ork eller lust att reparera vattenskadorna på husvagnen...Säkert 2 veckors jobb....Jag som installerat stereo i den t.o.m.....Nu får den fan stå och ruttna bäst den vill.

När jag går in i huset upptäckte jag en översvämning i badrummet...Säkerhetsventilen på varmvattensberedaren hade börjat läcka....Ja jag vet att jag borde ha en slang ifrån spillröret till golvbrunnen,men den brukar bara spilla över nån liter i halvåret så jag tyckte att det räckte med en 2 liters glassbutt under spillröret......Det räckte inte nu kan jag säga.

Jaha då var det bara att stänga av vattnet torka opp golvet och montera ner ventilen... Tur att jag har utedass.
När jag går ut i verkstan för att hämta verktyg till ventilen så fungerar inte lyset i verkstan.... Ingen säkring har gått och jag fattar ingenting...Inte har jag tid med nån felsökning heller.

Jag ringer runt till VVS-firmor som bara har semesterstängt allihop.
Jag tar Volvon in till grannen och han hjälper mig att hitta en rörmokare som har en ventil.
När vi ska åka därifrån så startar inte Volvon.... Jag hör inte bensinpumpen så jag misstänker att den är trasig.....Tur att jag har många bilar... Lite desperat hämtar jag Golfen....Vi åker och får tag på en ventil i.a.f..... Väl hemma igen hjälper mig grannen att bogsera hem Volvon.

När jag precis ska krypa in under Volvon och undersöka bensinpumpen så börjar det ösregna.....Verkstan är full och carporten ockuperad.....Det är bara att bita ihop och bli blöt.
Det visar sig att bensinpumpen fungerar men inte får nån ström....Misstänker starkt att det är relät som är trasigt....Jag hittar inte var relät sitter på biljäveln och den förbannade instruktionsboken är inte till nån hjälp....Förr så stod det lite nyttiga saker som man behövde veta i instruktionsböckerna,nu mer står det bara att jag ska uppsöka en verkstad...Grrr.

Verkstan är svart. Volvon är död. Husvagnen är rutten.
Men jag har i.a.f. fått igång varmvattenberedaren.

NU JÄVLAR TAR JAG EN GROGG!
Jag har ju semester!

7 kommentarer:

  1. Din stackare...men snart nog är semestern slut, och du kan återgå till att lösa andras problem om dagarna. Det får du ju i alla fall betalt för...

    SvaraRadera
  2. Hur är det man brukar säga... jo en olycka kommer sällan ensam. Säkert är det reläet som spökar. Det vanligaste felet med dessa reläer är att lödningarna på det lilla kretskortet som sitter inuti reläet spricker med tiden. Bara att löda om så funkar det igen. :) //tompas11

    SvaraRadera
  3. Hahahaha! sp roligt skrivet om eländet! Ja jag är inne på 9:e veckan i rullstol. Billig i drift

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars dig. Jag bara väntar på att du ska skriva om eländet :)

      Radera
  4. Det kunde ha varit värre, du kunde ha varit född i Bangladesh... eller i Soweto. Kanske suttit i någon läckande skorv mitt på medelhavet

    SvaraRadera
  5. Ack ja, den som hade semester ändå, man har ju fått sin sista semester.
    Nä nu tar jag lite kompledigt och hojar iväg till Linköping.

    SvaraRadera