Sök inlägg

fredag 6 maj 2016

Uppsala nya Prag



Det var mycket exotiskt för en lantis som mig att komma till en sån gammal fin stad .Men i år fyllde jag inte jämt så då tyckte jag att det kunde duga med en resa till Uppsala.
Men känslan när jag steg av tåget på perongen i Uppsala var nästan lika häftig som när jag landade i Prag.  Solen och värmen slog emot mig...Fina gamla fantastiska byggnader  och massor med exotiska mörkhyade människor.
 Snabba små sportbilar framförda av invandrarkillar åkte fram och tillbaks med skrikande däck och discodunk. 
Exotiskt för en lantis som mig som bara är van med Epor och raggarbilar som skrålar till Eddie Meduza låtar.

Domkyrkan var helt fantastisk både invärtes och utvärtes.
Men den verkar ha tagits över av religiösa.


Slottet var också väldigt läckert.
Men det verkade ha tagits över av landshövdingen.


Fyrisån var vacker och trevlig att promenera utefter med mycket fina båtar och uteserveringar.
Djärvt grepp av Uppsala kommun att dekorera ån och dess kanter med cyklar.

 



Ölen var dock inte riktigt lika billig som i Prag
Men på vissa pubar kostade den bara hälften av vad den kostar hemma.

SKÅL!

 

4 kommentarer:

  1. Jo, det har blivit lite väl exotiskt på vissa platser.

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera
  2. Här har Norsk TV tittat lite på dom Svenska "exotiska" områdena.

    https://www.youtube.com/watch?v=rxmnCXjM5iU

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera
  3. Jag har en bror som bor i Uppsala, så jag har varit där ett par gånger. Tycker du fångade staden väldigt pricksäkert. Däremot har jag aldrig varit i Prag, men nu förstår jag likheten och slipper resa dit för att se det med egna ögon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha...Då sparade jag in lite pengar åt dig ;)

      Radera