Sök inlägg

onsdag 17 maj 2017

Gubbar som plöjer

Min kompis Sten ringde och var förtvivlad.

Han hade kommit över en hink av nån gammal unik potatissort förra året som jag fick 7 stycken potatisar ifrån. Han hade sparat skörden i kylskåpet och nu när han tänkte sätta den så upptäckte han att potatisarna såg ut som torra skrynkliga russin med flera decimeter långa vita skrånkar på....."Dom är odugliga, förstörda" sa Sten." Hur är det med dina" undrade han?  "Inte vet jag" Sa jag sanningsenligt.  Jag har inte tittat till mina potatisar som ligger i grannens matkällare, på månader. 
Du måste skynda dig att rädda det som räddas kan menade Sten. Så idag när jag äntligen hade en ledig dag gick jag in till grannen och plockade ut potatisen. Det var långa skrånkar på mina med så jag beslöt att sätta ner dom i jorden med detsamma. Grannen Gunnar och hans vapendragare Henry tyckte att jag var helt tokig som tänkte sätta potatis idag när det regnar. Det skullen bli intressant att se tyckte dom....Men det gick bara några minuter så hade dom hämtat en gammal plog och skulle minsan visa mig hur det går till att sätta potatis. Det gick fort och bra.

Gubbkraft


1 kommentar:

  1. Nya tider?
    Sådana saker spänner man ju konen för plogen.
    Genus plogning kanske det heter i dagens Sverige!
    Leve Peru i alla fall.

    SvaraRadera