Sök inlägg

fredag 5 maj 2017

Skitjobbigt

Ca 2 gånger om året tömmer jag min avloppstank.

Det brukar bli så att på våren stängs byvägen av för fordon tyngre än 4 ton på grund av tjällossningen. Ungefär då brukar min avloppstank vara full och jag blir hänvisad till utedasset eftersom slamtömmningsbilen inte får köra på vägen.

I år hade jag dock lite bättre framförhållning och lyckades få tanken tömd endast en dag innan vägen blev avstängd.Jag var mycket nöjd med mig själv inte minst eftersom jag för tillfället har en 25 årig dotter inneboende som inte gillar utedass.
 Men säg den lycka som består.
Efter bara 3 veckor var tanken full igen. Jag fattade ingenting. Hur i helvete kan tanken vara full efter 3 veckor ?  Jag drog mig till minnes att för några år sen hade spolmekanismen på en toalett gått sönder. Då stog toan och rann för fullt när jag kom hem ifrån jobbet, då blev tanken full. Men nåt sånt hade inte hänt nu. Dessutom har jag hydrofontanken i köket med ett mycket högljutt relä som slår av och på när nån tappar vatten. Jag hör direkt om det står en kran och droppar T.e.x.

När jag hade avfärdat den teorin så började jag med nästa. Kunde det gått hål i tanken så det rann in vatten i tanken. Tanken kanske var i plåt och hade rostat sönder?  Men var skulle så mycket vatten ha kommit ifrån? Min konspiratoriska hjärna började spinna på högvarv...Kunde det vara så att nån jävlades med mig ?  Hade nån fyllt opp tanken med vatten med flit?  Eller hade tanken imploderat, säckat ihop och inte längre rymde nånting? Men då borde det ha märkts i växthuset. Ja växthuset står ovanpå tanken, vilket också innebär att om jag måste gräva opp tanken så måste växthuset rivas, åååh nej!

Om tanken måste bytas så kommer inte kommunen att gå med på att jag lägger ner en ny. Dom godkänner inte slutna tankar längre eftersom slambilarna släpper ut avgaser när dom kör iväg med mitt slam, och det är inte bra för miljön, står det på kommunens hemsida. Nej då måste jag skaffa ett reningsverk ellet trekammarbrunn med markbädd och infiltration. Vilket det än blir så kostar det minst 100 000.

Ångesten över att inte veta vad det var för fel förlamade mig och jag grubblade både dag och natt. Dottern tänkte minsann inte gå på utedass utan meddelade att hon tänkte hålla sig tills hon var på jobbet( hon har 2 jobb och jobbar jämt så det borde funka)
Efter några dagar så ordnade jag dispens för slambilen att köra på den avstängda vägen och sen beställde jag en ny tömmning. Karln som körde slambilen gjorde så gott han kunde men han tyckte att det verkade vara nåt fel på sugröret som man tömmer tanken med. Ja alltså röret som sitter fast på tanken och som slamtömmaren kopplar fast sin sugslang på.

Så igår grävde jag mig ner till tanken för att undersöka saken.
Det visade sig att röret hade lossnat ifrån tanken och därför gick det inte att tömma tanken riktigt. Så trots 2 tömmningar inom loppet av 1 månad så var tanken full till 2 tredjedelar. Nu ska jag laga röret och sen göra en ny tömmning.
Varje tömmning kostar ca 2000 så man kan ju hålla sig för skratt. Ska höra med slamtömmarna om det går att få nån rabatt eller nåt.

I går fick jag veta att dottern köpt en lägenhet i storstan.
Inget ont som inte har nåt gott med sig.


Det lossnade sugröret

5 kommentarer:

  1. Måste säga att jag förstår din dotter.
    Vi hade problem för några år sedan med vattnet som frös på vintern och fick då använda utedasset under ett par dygn. Det var det värsta jag varit med om när det var -20 och ännu kallare ute.
    Inte nog med att det kostade närmare 4.000 att få bort isproppen, vi beslutade oss nämligen för att dra in en sådan där värmekabel i röret så vattnet inte skulle frysa igen. Den var inte heller billig och sedan vi drog in den har vattnet aldrig frusit igen, så vi har aldrig behövt sätta igång värmen i den där kabeln.
    Skönt att du hittade problemet i alla fall, men du verkar ju fixa det mesta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inget problem med utedass nu på sommaren, men fy bövelen när det är -20.
      jag har också en sån där värmekabel som jag brukar slå på i förebyggande syfte när det kryper ner omkring noll grader.
      Självkänslan växer lite när jag lyckas :)

      Radera
  2. Hej.

    Det är tanken som räknas :)

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det var tömmningarna som räknades :)

      Radera
  3. Det där är fördelen och - i vart fall - tjusningen med att bo på landet.
    Lyckades själva hålla slamsugarbilen borta i många år(!) Visserligen bara boende 1/2 året.

    SvaraRadera