Sök inlägg

lördag 10 juni 2017

Gubbslem ?

Sniglarna tar över !

På min gård växer snigelbeståndet lavinartat. Jag har inte brytt mig så mycket om det förut men nu börjar det bli svårt att gå på tomten utan att halka  på dom slemmiga äcklen. Dessutom äter dom upp all växtlighet som jag försöker odla.

Så idag gjorde jag 2 st snigelspetsare. En ca meterlång pinne med en spikplatta på. Sen var det bara att sätta igång med att spetsa odjuren och sen peta ner dom i en hink med saltvatten. Jag och älsklingen plockade säkert flera hundra sniglar på en halvtimme. När gräsmattan var avskannad och klar så var det bara att börja om med nya sniglar som var tillbaks där vi nyss hade varit.

Det känns som en hopplös kamp. Känslan man får är att dom förökar sig snabbare än jag hinner döda dom.
 Är det så här det ska sluta?
En gubbe som mig blir utmanövrerad på min egen gård av slemmiga monster.
Är det det som kallas Gubbslem ?


7 kommentarer:

  1. Det är aldrig för sent att ge upp.

    Själv plockade jag ett 70-tal varje kväll i en veckas tid innnan jag började med kemisk krigsföring. Fungerar men kostar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fungerar inte en massa salt?

      Mvh Skogåsbon

      Radera
    2. Salt funkar bra, men nästan alla växter dör också av salt.

      Radera
  2. Bor man i träsket så får man ju också acceptera den inhemska odjursbefolkning som troligtvis levt där långt innan du flyttade dit..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej dom fanns inte här förr. Dom är invandrare dom jävlarna.

      Radera