Sök inlägg

tisdag 30 juli 2013

Vägra Raggarna Benzin !

Så hette en punkskiva ifrån 70-talet,när punkarna och raggarna låg i krig mot varandra.
Från att ha varit en hatad bespottad subkultur lokalt förekommande i Lilla Sverige, har raggarkulturen kommit att bli en av våra stora folkrörelser,hyllad och älskad av både media,politiker och kultureliten.
Hur kunde det gå så fel ?
Jag minns när jag på 80-talet böt min veteran - Merca mot en jänk. Hur jag gick från att vara vägens konung,där bilar flyttade på sig när dom såg mig i backspegeln,till att bli behandlad som ett avskum.Folk som tidigare vinkat glatt och respektfullt,vinkade nu bara med ett mittenfinger. Jag blev prejad,omkörd och förnedrad.
Sen minns jag det tidiga 2000 talet. När jag på nytt skaffat mig en jänk. Jag skulle äta på MAX i Borlänge,och kom uppglidande i min Ford Fairlane på hamburgeriets parkering. Plötsligt kommer en kostymklädd herre med pondus stegande emot mig. Jag får en flashback från 80-talet och väntar mig en utskällning eller avhysning från stället. Istället erbjuder han mig en gratis plusmeny ?  Eftersom jag kör en gammal jänk ?  Ja...ha...tack..då.
Det var då jag insåg att tiderna håller på att förändras. I början tyckte jag nog att det var kul....Men nu är det inte roligt längre.....Det ska vara cruising i varenda stad. Classic car week blir bara större och större. Sätercruisingen är en jätteorganisation. Media kan inte få nog med att rapportera om alla gamla jänkebilar som är sååå fina. Och rockabillymusiker går det väl snart 30 på dussinet av. Folk som aldrig har varit intresserade av vare sig jänkebilar eller 50-talet överhuvudtaget,ska ha en gammal svindyr amerikanare,och Elvis-frisyr med matchande fru i Marilyn Monroe-utstyrsel.
Raggarkulturen har fått samma målgrupp som Ullared och Ålandskryssning.
Istället för att vara nån slags outlaw och samhällets utstötta, har raggarkulturen blivit en romantiserad bild av en ungdomskultur som egentligen aldrig fanns. Iaf inte i Sverige. Och inte tusan var det som i filmen "Sista natten med gänget"  att en massa 16 åringar hade råd med nya dollargrin.

BITTERPITTEN har fått nog. Nästa gång jag hör en Elvislåt ifrån en Cadillac-59, Ford-56 eller Chev -59 med en 60 taggare i som försöker se ut som hen är 17,då lägger jag en spya på huven.
Vägra Raggarna Benzin

1 kommentar: