Sök inlägg

tisdag 5 maj 2015

Ett vitt helvete


Jag sitter på jobbet och pratar med nån av kärringarna om inredning när hon säger "Oh vad fint det är med vitt...Jag vill ha allt vitt"    Jag säger att "det var originellt" med så mycket ironi i rösten som jag kan...Sen säger jag "ska du inte ha en skylt eller svart text på den vita väggen där det står CARPE DIEM  eller  HOME SWEET HOME också ?"
"Jo hur visste du det " säger hon.

Det är som ett vitt lämmeltåg över Sverige ,allt ska va vitt....Gamla avlutade byråer,bord och stolar,allt målas vitt....Furuluckor och gamla handsnickrade 50-talsinredningar i trä slängs ut och ersätts av spånskiva med vit fanér....Allt ska vara så sterilt kallt och opersonligt så att det knastrar om det....Det enda som inte får vara vitt längre är vitvarorna , som ska vara i rostfritt för att förstärka känslan av kall industri...
Det ser mer ut som ett sjukhus än ett hem när man kommer hem till folk idag..Bilderna i svart och vitt på hemnet skulle lika gärna kunna vara tagna med svartvit film för det syns ändå inte någon färg.

Det konstiga är att alla kommer på samtidigt hur snyggt det är med vitt....Det är också konstigt att samma personer tyckte det var så snyggt med furuluckor på 70-talet,och kakel och korkmattor i gulbrunt på 80-talet....Vad hände med den personliga smaken?  Nog kan man väl ändra stil och smak ibland, men inte alla samtidigt..
Jag begriper mig inte på folk som bara tycker lika allihop. Är ni så lättstyrda?.....Folk förresten...Det verkar mest vara kvinnor har jag kommit fram till(bortsett från Ernst kirchsteiger då)
När jag frågar män i min omgivning varför dom har vita hem med CARPE DIEM överallt på väggarna,så brukar dom svara att det är deras kvinna som vill ha skiten....Männen står snällt där hemma och målar om mormors gamla spinnrock till vitt, under hotet att den åker på tippen annars.

När ska männen resa sig och sätta stopp för ett vitt helvete?


Operationssal eller kök?


Flygplansterminal eller kök?

13 kommentarer:

  1. Only dead fish follow the stream.

    SvaraRadera
  2. Jag håller fullständigt med, ser ut som ett sjukhus hos folk. Min käring vill också byta ut vårat fina platssnickrade furukök. Jag stretar emot bäst jag kan, viktigaste är att jag får behålla vårat fina hörnskafferi som man kan gå in i. Där får man plats med allt.
    // Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi borde organisera oss mot vansinnet.

      Radera
  3. Nu är väl inte gulnad eller brunbetsad furu något jag gillar speciellt. Men den vita trenden är mångfalt värre.

    Enda gången jag tyckt att helkaklat vitt var lite fräckt var fösta gången jag besökte Bröderna Olssons Galic & Shots på Södermalm. Nästa gången såg det bara ut som det vara, ett ombyggt gammalt slakter, eller något åt det hållet.

    Det som irriterat mig på senare år är Solsidan-trenden med olackade vita bilar. Vill minns att när jag skulle köpa bil i Tyskland i slutet av 90-talet så lärde man sig snabbt att ordet Color i annonserna betydde att bilen inte var vit.

    Kan ju vara så illa att folk förköpers och helt enkelt inte har råd med färg till bilen. Det kostar ju från 6000 sek uppåt för att få en ny bil lackad i annat än "grundfärg".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvo tog extra betalt om man ville ha annan färg än röd eller silver på slutet av 90-talet. Än värre var det 1981 då det var tillägg på allt utom mörkröd.

      Radera
  4. Tror det var Vi Bilägares begprislista på 90-talet, var bilen vit eller brun gjordes ett standardavdrag på 5000 kr.
    Håller med helt i fråga om vitt i hemmet, och, när såg man någon möbel senast som husägaren själv snickrat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan ju knappast vara så svårt att snickra en garderob själv som är bättre än IKEAs skräp i mazonit och spånskiva.

      Radera
  5. Ja men nu är det ju tyvärr så här att människan i grunden är lat varför det är bekvämast och enklast att inhandla det möblemang man anser sig behöva.

    Vitt i hemmet, är det "white only" som gäller då eller..? //tompas11

    SvaraRadera
  6. Här har bloggaren nåt att blogga om...
    http://www.metro.se/nyheter/bybor-hotar-med-grisfarm-for-att-slippa-muslimer/EVHoef!8p5pOdWIqJNTM/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha... Tack för tipset :)

      Radera
    2. http://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/06/homofrisyrer-forbjuds-i-iran

      Radera
  7. Du är rolig du :) Men jag håller med, roligast är ju när man får sätta sin personliga stil och prägel på något som inte är styrd av trender.

    SvaraRadera